H
God lørdag.
Vi nærmer oss et nytt år, høytid for organisering og planlegging. #blankeark #freshstart #nyttårsforsetter er blant populære hastagger rundt årsskiftet.
Det er jo ikke så rart, vi ønsker å starte året motiverte og klare, ikke sant?

Jo da, men hvordan skal vi komme dit?
Jeg kan ikke love deg å komme i mål innen 31.12.2018, men ved å følge mine enkle steg kan jeg hjelpe deg et stykke på vei, slik at skuldrene kan senkes og at du har lagt en lite grunnlag for orden i det nye året.
Uansett om du begynner nå, eller venter til over nyttår er det lurt å begynne planleggingen allerede.
Jeg har tre enkle steg som av egen erfaring alltid fungerer, stort eller lite prosjekt, uansett kategori, uansett møbel eller situasjon.
Planleggingen
Før du starter må du først og fremst bestemme deg. Bestemme deg for å gjøre det som må til for å nå ditt mål. Du må være forberedt på å ta noen vanskelige valg og på å gjøre jobben ordentlig.
Du må også stille inn endre tankesettet ditt mot endringen som skal skje.
Og- her kommer den delen jeg brenner så inderlig for.
For, når du har hodet med deg, er halve jobben gjort.
Hvordan få hodet med sa du?
Jo, lag deg en liste over en daglig rutine. Dere har kanskje merket hvor glad jeg er i det:)
Ikke gap over for mye i starten.
- Ryddig kjøkkenbenk før leggetid
- Legge frem klær til i morgen
- Dra over toalettet og vasken på badet.
- Ut med søppel
Kanskje er første punktet mer enn nok i begynnelsen? Du må prøve deg frem. Det viktigste er å komme igang. Kryss av på listen din hver dag. Etterhvert blir dette en vane, du må bare starte.
Slik fortsetter du, legg til maks 1 oppgave i lista di pr uke – og husk at på 15 minutter pr dag er mye gjort!
Hvordan rydde seg fri?
Du har begynt på jobben med å etablere gode rutiner i hverdagen og nå er tiden inne for å orden på resten av hjemmet.
Her gjelder også regelen med å ikke gape over for mye av gangen.
Tenk over hvilke rom/steder i huset du bruker mest i hverdagen.
Hos meg er det klesskap, bad, kjøkken, gangen.
Jeg bruker selvfølgelig stua godt også, men jeg er ikke så avhengig av orden der for at hverdagen skal fungere.
For meg har det derfor vært naturlig å starte med et av disse stedene.
Tenk over det samme selv. Hvor bør du starte?
Hvert rom, møbel, hver skuff eller hylle er ett prosjekt. Uansett stort eller lite prosjekt følger du disse tre stegene:
1.Minimer
2.Organiser
3..Effektiviser
Steg 1 – Minimer
•Du starter med å samle søppel, ødelagte gjenstander/møbler og kvitter deg med det. Det er selvfølgelig noen ting som kan repareres og jeg mener ikke at du skal kaste disse, men ta en skikkelig vurdering på det. Du må få ting ut.
Planlegg slik at du kan ta en tur på «dynga» samtidig.
•Legg ut for salg det som er salgbart. Tenk ikke på hva det du skal selge kostet i utgangspunktet, men tenk heller at du har kr 0,- nå og alt over det blir en bonus.
Jeg bruker finn.no, Tise og lokale facebookgrupper.
Sett av pengene du tjener på salg til senere.
•Klær og vanskelig solgte ting samler du og donerer til Fretex, Uff, Loppemarked e.l.
Husk at det du ikke bruker kan få nytt liv hos noen andre.
Jeg er ute etter at du skal kvitte deg med mest mulig i denne fasen. For noen er det veldig vanskelig.
Bruk gjerne Konmari-metoden her.
Spør deg selv om gjenstanden gir deg noen form for glede, bruker du den, har den en verdi for deg? Bli enig med deg selv om at dersom den har verdi så skal den brukes/ stilles ut etc. Den skal ikke plasseres tilbake i boden eller esken. Vær kritisk her.
Behold en eske for «kast»,en for «gis bort» og en for selges etter at jobben er gjort. Plasser disse lett tilgjengelig i en bod, i garasjen eller f.eks på toppen av et klesskap.
Steg 2 – Organiser
- Lag en overordnet plan for prosjektet. Hva skal det brukes til, lag en liste over evt organiseringsverktøy eller møbler du trenger for å gjøre området optimalt. Kan du bruke pengene du fikk inn fra salg til å investere i dette? Evt bruke noe du allerede har?
- Samle det som hører hjemme i prosjektet du holder på med. Bruk tid her og vært kritisk.
- Ikke fyll skuffer og skap til randen, det blir det bare rot av til slutt.
- Tillat deg å tenke kreativt og «utenfor boksen» når du organiserer. Et eksempel på det er å bruke tomme gaveesker som skuffeinndelere. Det kan hende du sitter igjen med noen etter julaften? Tomme norgesglass eller syltetøyglass er fine å samle fargestifter eller kontorrekvisita i.
Steg 3 – Effektiviser
- Lag gode rutiner for rommet du organiserer. Gjør det enkelt å legge ting tilbake på plass, da blir det lettere å følge
- Merk kurver, hyller og skuffer med innhold slik at alle enkelt kan holde orden.
- Det er vanlig å måtte endre på systemet etter et par tre uker. Gjør endringer til du har funnet det systemet som fungerer best for deg.Prøv deg frem med esker, kurver etc. Hold det enkelt, det er det som kommer til å gi suksess!
Når du er klar for å virkelig «kickass» på dine daglige rutiner har jeg laget noen eksempler til deg. Klarer du å gjøre dette hver dag, fordel på familiemedlemmer, så trenger du ikke lenger å bekymre deg for telefonen fra «tante Kari@ som tilfeldigvis er i nærheten og kommer innom om 10 minutter dor å hilse på….skjønner..?? 🙂
Bad: tørk over vask og toalett med litt papir hver kveld. Heng opp håndklær og legg klær i skittentøyskurv.
Stue: legg puter pent på plass i sofaen, rydd sofabord, ta en kjapp feiing av gulvet om nødvendig.
Kjøkken: Rydd kjøkkenbenken, tørk over med klut, rengjør kjøkkenvasken, fjern synlige flekker på dørene, gå ut med søppel. Fei over gulvet.
Gang: sett sko på plass, heng opp jakker, sett våte sko og hansker til tørk.
Diverse: legg frem klær, smør evt matpakker eller sjekk at du har det du trenger for å gjøre det neste morgen.
Jeg unner hver av en av dere å kjenne på den frihetsfølelsen og roen du får ved å få den oversikten du trenger. Den er verdt all tid og frustrasjon og alle tøffe valg. Husk at jeg har stått på begge sider og har kjent på håpløsheten og på frihetsfølelsen. Jeg vet hva jeg snakker om og jeg vil så gjerne at du skal få det til.
Bli med meg på å fjerne det som står i veien for at du skal leve det livet du vil og som du fortjener.
2019 blir befrielsens år, ikke sant?
Legg igjen en kommentar